Sunday, September 6, 2009

Al-quran dusturuna


Memperingati tarikh penurunan alquranul kareem..bersamaan 17 Ramadhan..sudah seribu tahun lebih alquran terturun kepada umat Muhammad.Namun, mengapa masih ramai lagi manusia yang melakukan kerosakan dan kemaksiatan di atas muka bumi ini?..

Jawapannya hanya satu..Rasulullah pernah bersabda"Aku telah tinggalkan kpd kamu 2 perkara, yang mana kamu tidak akan sesat selama mana kamu berpegang teguh dengannya,ia adalah kitab Allah(Alquran) dan sunnah nabiNya(sunnah Rasulullah)"

Sudah terang lagi bersuluh kan? Bahawa umat manusia hari ini yang banyak melanggar perintah dan larangan Allah, sebenarnya tidak mengambil sepenuhnya 'barang' yang ditinggalkan oleh Rasulullah.Malah Rasulullah juga menjanjikan bahawa kita tidak akan sesat selama kita berpegang teguh dengannya!!

"Wahai orang-orang yang beriman! Masuklah ke dalam Islam secara keseluruhan,dan janganlah kamu ikuti langkah-langkah setan.Sungguh ia musuh yang nyata bagimu"(albaqarah-208)

Marilah kita sama-sama mennyahut panggilan Allah untuk hidup dengan cara hidup islam yang sangat menyeluruh bukannya separuh-separuh..Contohnya,ada manusia yang apabila solat, mereka menutup aurat..sesudah solat??mereka membuka aurat..

Inikah yang Islam ajar kepada umatnya??Tidak.
Inilah ragam manusia jika tidak mengambil 'barang tinggalan' Rasulullah sepenuhnya.

Ayuhlah kita sama-sama memperbaiki diri pada bulan ramadhan ni..Dan kita harus ingat..kita bukannya ingin menjadi ahli Ramadhan tetapi kita ingin meraih gelaran ahlut Taqwa..yakni kita melalui Ramadhan untuk memperbaiki diri sementara syaitan dirantai untuk menjalani 11 bulan selebihnya dengan bekalan taqwa..

semoga dengan perubahan kita hari demi hari akan mendekatkan kita kepada Allah s.w.t
semoga Allah menerima amal kita..

No comments:

Post a Comment