Monday, September 7, 2009

soalan untuk kamu?


Menurut kajian saintis: manusia yang banyak berfikir akan mengaktifkan sel-sel neuron di otaknya..Ini bermakna lagi banyak kita berfikir, lagi banyak kita menggunakan sel-sel neuron, jadi..saya ingin meyoal anda beberapa perkara..jawab sendiri-sendiri ya!! sama-samalah kita bermuhasabah..

1.Bayangkan anda sedang melalui satu perjalanan yang sangat panjang, dan anda tahu perjalanan anda tidak boleh kembali lagi.Anda sudah mempersiapkan diri dan bekalan ?
Mana lah tahu, nanti lapar dan dahaga dalam perjalanan..

2.Anda sedar tak, anda memulakan perjalanan dari titik permulaan..mestilah ada titik pengakiran juga kan? dan titik akhir anda hanya 1 dari 2 saja..BAHAGIA dan SENGSARA. Anda inginkan yang mana satu??

3.Pernahkah anda terfikir, apabila tiba di titik akhir perjalanan anda..anda menoleh ke belakang melihat perjalanan hidup anda selama ini..timbul satu perasaan..perasaan apa itu?
perasaan lega kerana anda hampir sampai menuju matlamat anda atau perasaan menyesal kerana anda leka dengan matlamat anda lalu anda membuat tidak endah dengan matlamat anda..maklumlah perjalanan yang panjang..

sudah jawab ya??

p/s: setiap yang bermula PASTI dan PASTI ada akhirnya..lalu apa persediaan kita untuk meghadapi detik akhir itu?
sama-samalah kita bermuhasabah kembali..
'matahari itu akan menyinar lagi esok hari..tapi adakah kita pasti akan menyinari hidup kita lagi pada esok hari'

saya sayang manusia yang ingin mendekati rabbnya..tapi...Allah lagi lagi lagi sayang hamba yang ingin mendekatiNya..

sekian.

1 comment: