Wednesday, September 9, 2009

ingatlah Allah!


Detik-detik yang berlalu..hari berganti hari..bulan berganti bulan..tahun berganti tahun..umur yang dihadiahiNya, makin bertambah tanpa disedari.Lantas, 'warna' apa yang kita hiasi dalam kehidupan kita dalam memenuhi tuntutan janji kita kepada Allah? Adakah warna indah bak pelangi di langit nan tinggi..atau warna comot bak kain ditumpah gulai?

Masih sedarkah kita bahwa kehidupan yang kita miliki pasti akan diambil semula oleh Tuannya?
Lalu marilah beramal sebanyak mungkin sebagai teman yang pasti menemani di alam kubur ...di saat hari hisab..di hari kita bertemu sang pencipta...

"wahai orang-orang beriman! Ingatlah dan sebutlah nama Allah dengan ingatan serta sebutan yang sebanyak-banyaknya" (al-ahzab:41)

Marilah..Allah mengajak kita untuk menyebut-menyebutNya. Tidak mahukah bonus daripada Allah?? hanya dengan menggerakkan bibir untuk berzikir dan bermunajat kepadaNya..itu perkara mudah bagi orang yang ingin mendekatkan dirinya dengan Rabbya..

"Aku sentiasa beserta hambaKu selama ia berzikir kepadaKu dan selamnya kedua bibirnya tetap bergerak untuk mengingatiKu" (hadis qudsi-HR hakim,ibn hibban dll-)

jikalau dihitungkan ..berapa banyak kita mengingati Allah setiap hari?
adakah hanya ketika solat.Dan jika dalam solat kita masih memikirkan perkara yang lain..kita tidak mengingati Rabb kita .Saya mengajak diri saya dan dan diri kamu semua untuk mengejari bonus untuk merapatkan diri dengan Allah..Tidak teringinkah untuk mengingati Allah?? Saya nak sangat dekat dengan Allah!!

ada yang gelisah dan tidak tenang sepanjang hari?
"berdoalah kepada Tuhanmu dgn merendahkan diri dan (dgn suara)perlahan-lahan" (al-a'raf-55)

ada yang tidak merasai kehadiran Allah hari ini?
"Apabila hamba-hambaKu bertanya kpdmu tentangKu maka beritahu kpd mereka:"Sesungguhnya Aku (Allah) dekat dgn mereka:Aku perkenankan permohonan orang yang berdoa apabila ia berdoa kpdKu"
(albaqarah-186)

Rasulullah pernah bersabada:
"Barangsiapa yg ingin mendiami taman-taman syurga maka perbanyakkanlah zikir kpd Allah" (HR.thabrani)

siapa nak tinggal di syurga??
jom berzikir!!!

"ala bizikrillahi tattma innal qulub"
hanya dgn mengingati Allah..hati akan menjadi tenang...

tenangnya!!!!!

No comments:

Post a Comment