Sunday, December 16, 2012

Ada yang menyeru kita..tapi siapakah?

Fikir dan renungkanlah^^



"Wahai sekalian manusia..
siapa yang berpagi pagi dalam keadaan berdukacita
maka Allah atidak akan menambah baginya selain kejauhan..
di dunia dia memperoleh kesusahan dan di akhirat juga memperoleh kesusahan dan Allah menetapkan dalam hatinya kedukacitaan yg tidak tertanggal selamanya...
kebingungan yg tidak pernah terhakis selamanya..
kefakiran dan tidak memperoleh kekayaan selamanya..
dan angan angan akan menyibukkan dirinya selamanya.."

"Wahai manusia..
setiap hari umurmu semakin berkurang dan engkau tidak menyedarinya
Aku berikan rezeki padamu setiap hari tapi engkau tidak berterima kasih..
yang sedikit tidak mencukupi
dan yang banyak pun masih rasa terkurang.."

"Wahai manusia..
setiap hari yang bakal dilalui..
resekimu akan sentiasa dtg dariKu
sementara saban malam malaikat mendatangiKu dgn keburukan amalmu..
Engkau makan rezeki yg Kuberikan tapi engkau menderhakai Aku..
engkau menyeru Aku lalu Aku memperkenankan engkau..
Aku turunkan kepadamu kebaikan..dan engkau persembahkan keburukan pdKu"

"Akulah pemimpin yg paling baik bagimu..
dan sejahat jahat hamba kepadaKu adalah engkau!
engkau menanggalkan dariKu apa yg Kuberikan kepadamu..
Aku tutupi keburukan demi keburukanmu..
Aku malu kepadamu tapi engkau tidak malu kepadaKU..
engkau melupakan Aku dan mengingat yang selain Aku..
engkau takut kepada manusia dan merasa aman terhadapKu..
engkau takut seksaan mereka tapi engkau tidak takut akan kemarahanKu"

~hadithQudsi~

Tanyakan pd diri kita..

"Siapa aku di hadapan Allah?"
"Sejauh mana Allah memandangku utk memberi redha dan rahmatNya padaku?"

moga hadith ini menyuntik semangat utk memperbaiki diri kita dlm menjadi hambaNya yang lebih baik - soleh - taat dar hari ke hari hingga tiba waktu yang dijanjikanNya..

Wassalam.

No comments:

Post a Comment